"En förälder" har fel

Jag vet inte om folk vet det, men jag har sedan ett år tillbaka tillsammans med Per Brahegymnasiets gymnasiechef hjälpt till att försvara skolan mot föräldrarföreningens ordförande som i skrivelser till gymnasienämden och insändare till tidningen menar att "missförhållanden råder på Per Brahegymnasiet." Nu har han, som jag måste anta att det är, anmält skolan till Statens Skolinspektion, enligt Jönköping NU.

Efter att hans insändare publicerats och skapat rubriker i JP skrev jag, på elevrådsstyrelsens uppdrag, en insändare till JP som besvarade hans kritik av skolan och av JP fick den kanske smått överdrivna titeln "PB en av rikets bästa skolor". Efter det blev jag ombedd att vara med på ett möte med föräldraföreningen styrelse där jag blev mer eller mindre korsförhörd av nämnde ordförande som försökte få det till att jag skrivit insändaren på order från Gun-Ann, vilket det ju självklart inte var. Senare var jag tillsammans med skolans ledning och lärarkår med och undertecknade en insändare där vi visade på vilka punkter kritiken är felaktig. Jag har också satt mig in i de skrivelser o.dyl. som den här personen har skickat till gymnasienämden.

Nu tar han då återigen upp samma saker igen, denna gång i sin anmälan till till Statens Skolinspektion. Låt mig då bemöta den kritik och de argument som förts fram.

Personen menar att "missförhållanden råder på skolan". Mycket mer än så har detta inte preciserats, men personen har i bl.a. sina skrivelser menat att det inte råder ett tillåtande klimat på skolan etc. Samtliga undersökningar som gjorts, bl.a. SKOP-undersökningen som görs varje år visar att PB ligger högst upp bland länets skolor i rankningarna och även högt upp i hela landet om man jämför med skolor av samma storlek. Skolverkets inspektion av skolan resulterade i ett uttalande om att man nästan ingen annanstans i hela landet hade sett en skola där den ömsesidiga respekt mellan både elever och lärare som råder på PB råder. Resultatsmässigt ligger också skolan långt över snittet, rent betygsmässigt alltså. Kritik har också riktats mot lärarna på skolan. PB har den största andelen behöriga lärare av alla skolor i länet och skolverkets och mina egna erfarenheter är att elevinflytande fungerar bra.

Vidare menar personen att skolans ledning är ovillig att tala om problemen och inte gör något åt påstådda missförhållanden. Detta vet jag personligen inte är sant, eftersom jag tillsammans med skolans ledning för dialog med både föräldraförening och mellan elevråd och skolans ledning. Gun-Ann har bl.a. medverkat på ett av elevrådets stormöten där hon frågades ut av eleverna. Under året har också ett intensivt utvärderings- och förbättringsarbete som har gett tydliga och positiva resultat pågått. Om allt detta finns att läsa i Per Brahegymnasiets kvalitetsredovisning.

Sedan tycker jag att hela konceptet med en föräldraförening som ska lägga sig i allting på en gymnasieskola där eleverna nästan är myndiga är ganska befängt. Personer i 16-18-årsåldern är mogna nog att föra sin egen talan och det behövs därför ingen föräldraförening att dadda med. Men föreningsfrihet råder och om dessa föräldrar vill ha en förening så för de väl det. Men att på något sätt försöka påstå att skolans gymnasiechef skulle vara bunden av föreningens stadgar är ju inget annat än befängt.

Kommentarer
Postat av: Håkan Olson

Leo!

Det är hopp för framtiden när vi har klarsynta och verbalt begåvade elever på vår fina skola!Personer av typen "En förälder" finns tyvärr på många ställen i vårt samhälle, men det gäller att med fakta och tydliga argument visa ett dessa personer har fel. De utgör en obetydligt minoritet. Likväl kan de åstadkomma stor skada om deras påståenden får stå oemotsagda.

Håkan Olson

2009-04-01 @ 19:37:44
Postat av: Leo

Håkan!

Tack för de vänliga orden. Jag försöker dra mitt strå till stacken och försvara den skola som faktiskt skänkt mig och många andra så mycket glädje och kunskap. Om jag blott förstode varför "en förälder" handlar som han gör, men detta är höjt i dunkel...

2009-04-01 @ 23:41:11
URL: http://liberleo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0